Cliëntenraad
Zorgen & Zo vindt het belangrijk dat cliënten kunnen meedenken over de zorg die wij bieden. De ervaringen en bevindingen van cliënten en/of hun verzorgers leveren een belangrijke bijdrage aan het bijstellen van beleid rondom kwaliteit. De kritische ‘blik’ vanuit de cliëntenraad vormt een toets moment en geeft inzicht m.b.t. het feit of onze hulpverlening nog optimaal aansluit op de behoeften van de cliënt. De cliëntenraad staat open voor ideeën en suggesties van cliënten en houdt zich met allerlei zaken rondom kwaliteit bezig. Wij zijn voortdurend op zoek naar mensen die willen participeren in de cliëntenraad, en via onze website dan ook nog eens een aantal zaken op een rij:
WAT IS HET BELANG VAN EEN CLIËNTENRAAD?
- → Meedenken vanuit de positie van de cliënt of naaste van de cliënt. Uw ervaringen zijn voor ons een belangrijke graadmeter m.b.t. de zorg die wij bieden. (Inspraak en informatie bieden)
- → Het is belangrijk dat cliënten een onafhankelijke instantie kunnen benaderen met verbeterpunten, of kunnen aangeven welke ‘minpunten’ er worden ervaren. Het is soms moeilijk om dat op tafel te leggen, en via de cliëntenraad kan dat anoniem gebeuren. De cliëntenraad heeft geen belang in de organisatie, is onafhankelijk.
- → Wij kunnen u informeren m.b.t uw rechten en plichten als cliënt, informeren m.b.t de klachtenregeling, en toetsen beleid.
WAT DOET DE CLIËNTENRAAD?
- → De cliëntenraad is een aanspreekpunt voor cliënten en hun verzorgers/wettelijke vertegenwoordigers
- → De cliëntenraad kan de directie van Zorgen & Zo informeren en adviseren over onderwerpen die door de cliënten zelf naar voren worden gebracht en dus belangrijk zijn als het gaat om beleven van kwaliteit.
- → De cliëntenraad komt op voor de gemeenschappelijke belangen van de cliënt, en bewaakt de gang van zaken rondom zorg en kwaliteit
- → De cliëntenraad verzamelt landelijke informatie m.b.t. belangrijke ontwikkelingen binnen de zorg en onderhoud contacten met belangenorganisaties
Mocht u interesse hebben in de cliëntenraad en erkent u het belang van medezeggenschap? Sluit u dan aan, en maak werk van uw stem!
U kunt dit kenbaar maken door een e-mail te sturen naar cliëntenraad@zorgenenzolimburg.nl
Wij nemen dan contact met u op. Dus: doen!
Ons motto is niet voor niets: ‘De maatschappij: dat ben ik, dat ben jij, dat zijn WIJ…!’